ICQ:551-545-801
1kcal = 4, 2 KJ

I luw the anorectic life!!

"UŽ ZAJTRA MôŽEM BYŤ CHUDŠIA, STAČÍ LEN VYDRŽAŤ TENTO DEŇ."
JSEM ? ANO
Stav: pisu si s milackem :-*a je mi spatne....to bude asi ta dloouha hladovka...hmm..

Vitamíny

30. srpna 2009 v 21:41 | Katrin :-* |  Zdravé papů

VITAMÍNY

Existují vitamíny rozpustné ve vodě nebo v tucích. Vitamíny rozpustné v tucích se nevylučují močí a jsou ukládány v těle, proto mohou být doplňovány jen ve zcela malém množství.
Vitamíny rozpustné v tucích
· Vitamín A
Je nutný k vidění, nezbytný pro růst, vývoj kostí, funkci pohlavních žláz a pro zdravý vzhled pleti i očí. V posledních letech se upozorňuje na protinádorový účinek. Hlavními zdroji vitamínu A jsou játra, žloutky, máslo, mléko, ovoce a zelenina se žlutým nebo oranžovým zabarvením, dále pak tmavozelené listy zelenin a papriky, dýně, hrášek a petržel. Daleko častěji se vyskytuje ve formě provitamínu A, nebo-li betakarotenu (např. v mrkvi, špenátu, kapustě, rajčatech). Můžeme si vytvořit v těle zásoby betakarotenu, které si organismus v případě potřeby dokáže přeměnit na vitamín A.
Nedostatek vitamínu A se projevuje šeroslepostí, přecitlivělostí na světlo, pálením pod víčky, zhoršením stavu kostí a zubů, poruchy kůže a sliznic. Vitamín A je rozpustný pouze v tucích, ne ve vodě.
Vitamín D
Vitamín D je potřebný pro normální vstřebávání vápníku a jeho ukládání v kostech. Malé množství vitamínu D je ve žloutku, v rybím tuku a játrech, semenech a v sýrech. Za určitých podmínek může být organismem vytvářen z provitamínu Ergosterinu v naší pokožce, a to působením slunečního záření.
Nedostatek vitamínu D v dětství způsobuje křivici, což znamená měknutí kostí z nedostatečného ukládání vápníku. U dospělých je odvápnění kostí (osteoporóza).
Vitamín E
Vitamín E má antioxidační působení, což má příznivý účinek na tlumení rozvoje chorob krevního oběhu, cévních komplikací a chrání před nádorovým onemocněním. Také pomáhá léčit rány a odstraňovat jizvy. Tím, že je obsažen ve všech potravinách, málokdy dochází k jeho nedostatku v organismu.
Denně bychom měli přijímat 100 mg vitamínu E. Potraviny bohaté na vitamín E jsou rostlinné oleje, obilné klíčky, ovesné vločky, vejce, ořechy, slunečnicová semena, špenát, kapusta, kopřivy a chřest. V období různých zátěží se doporučuje obsah vitamínu E zvýšit podáním vitamín E v přírodních tabletách. Pokud užíváte jako doplněk stravy železo, berte ho v jinou denní dobu než vitamín E, neboť železo vitamín E ničí.
Vitamín K
Vyskytuje se v játrech, rybách, mléce, kapustě a špenátu. Vitamín K je důležitou součástí procesu srážení krve.
Nedostatkem vitamínu K jsou především ohroženy malé děti a staří lidé, proto jim musí být vitamín K někdy podáván formou vhodných léků.
Teplo a vzdušný kyslík nepoškozuje vitamín K, škodí mu však denní světlo. Je proto vhodné ukládat potraviny vždy v temnu. Ideálním místem je chladnička nebo spíž.
Vitamíny rozpustné ve vodě
Mezi vitamíny skupiny B patří:
Vitamín B1
Brání únavě, napomáhá dobrému trávení a chuti k jídlu. Nedostatek vitamínu B1 způsobuje nespavost, nedostatek iniciativy, neschopnost koncentrace, nejistotu a deprese.Potřeba vitamínu B1 stoupá v těhotenství a při kojení, také roste při léčbě antibiotiky, průjmech, při těžkých stresech a při velké fyzické námaze. Výhodou je, že pokud konzumujeme zdroje vitamínu B1, automaticky dostáváme i jiné vitamíny skupiny B.
Zdroje: Sušené pivovarské droždí, pšeničné klíčky, otruby, játra,černý chléb, vepřové vnitřnosti, neloupaná rýže, pohanka, chřest, listnatá zelenina, lískové. ořechy,sušené ovoce obsahují vitamín B1.
Vitamín B2 - riboflavin
Pomáhá spalovat cukry, upravuje energetické mechanismy.
Nedostatek se projevuje drobnými vráskami nad ústy, pálením nebo suchem v očích, loupání nosu, uší a čela, mastícími se vlasy a červenáním očních víček, záněty kůže, praskání rtů.
Tedy potraviny nikdy nevařit bez přikrytí a po vaření vodu nevylévat! Část vitamínu se ničí v lednici. Dále tento vitamín ničí antibiotika, antikoncepční tabletky, utišující léky a nesprávné rozmrazování masa.
Zdroje: Droždí, pivovarské droždí, mléko, tvaroh, vejce, kakao, vlašské ořechy, ryby a brambory.
Vitamín B3 - niacin
Pomáhá likvidovat některé složky cholesterolu a tuků v krvi. Bez vitamínu B3 nemůže pracovat mozek.
Nedostatek se projevuje nespavostí, neklidem, podrážděností, rozptýleností a neschopností se soustředit.
Zdroje: Játra, tuňák, maso - hlavně krocan. Dále je obsažen v semenech¨slunečnice, v arašídech, tmavém pečivu, suchých fazolích i hrachu.
Vitamín B6 - pyridoxin
Je součástí enzymů a hraje velkou roli v metabolismu tuků a bílkovin.
Nedostatek vitamínu B6 se špatně rozlišuje, protože příznaky jsou podobné nedostatku jiných vitamínů skupiny B. Při velkých bolestech v lýtkách během noci je možno předpokládat, že se jedná o nedostatek vitamínu B6. Jestliže se objevuje brnění v rukou, třepotání očních víček a přitom se špatně spí a hodně zapomíná, je nedostatek vitamínu B6 dost pravděpodobný. Velmi důležitý je tento vitamín při onemocnění cukrovkou.
Zdroje: Především droždí, pšeničné klíčky, ořechy, arašídy, otruby, černé pečivo, brambory, banány, vejce, zelí a fazole.
Vitamín B12 - kobalamin
Pomáhá především při léčbě anémie. Je to velmi potřebný vitamín.Vitamín B12 hraje velmi důležitou úlohu v regulaci a správné funkci nervové soustavy. V podstatě by k nedostatku vitamínu B12 nemělo vůbec docházet, protože denní dávku bezpečně pokryje pestrá strava s obsahem masa, mléka a vajec. Vitamín B12 zajišťuje zdravý vývoj červených krvinek a podílí se na údržbě nervově tkáně.
Nedostatkem trpí velmi často také vegetariáni, vegani, makrobiotici. .
Zdroje: Hovězí a telecí játra, droždí. Jinak jediným zdrojem jsou živočišné produkty.
Ostatní vitamíny skupiny B
Kyselina pantotenová prodlužuje lidský život, léčí některé alergie, pomáhá růstu vlasů, optimalizuje metabolické procesy vedoucí k tvorbě energie.Projevy nedostatku jsou únava, pocit slabosti, deprese, poruchy spánku. Zdrojem je maso, mléko, žloutky, játra, luštěniny a obiloviny.
Biotin - vitamín H je nezbytný pro pokožku v dobrém stavu. Nedostatek brzdí růst a snižuje odolnost vůči chorobám. Dále se podílí na syntéze tuků, metabolismu aminokyselin, přeměny glukózy na glykogen v játrech a svalech. Nedostatek se projevuje poruchami pokožky, depresemi, únavou, bolestmi svalů.
PABA (PAB) - kyselina paraaminobenzoová se přidává do krémů na opalování, kde chrání citlivou pokožku před slunečním zářením.
Inozytol snižuje přebytky cholesterolu v krvi.
Kyselina listová je součástí metabolismu aminokyselin. Jejím zdrojem jsou luštěniny, listová zelenina, játra. Při nedostatku se může projevovat anemií, pocity slabosti, průjmy.
Acetylcholin je nezbytný pro činnost nervů.
Bioflavonidy - vitamín P pomáhá při léčbě křečových žil, hemeroidů a bércových vředů. Nedostatek může vést až k nádorům na mozku, k lámavosti cév-kapilár. Následkem jsou snadné modřiny, krevní podlitiny "červené žilky" zejména na stehnech žen. Nejvíce je obsažen v borůvce, citrusových plodech a grapefruitech, dále pak šípky, černý rybíz, hrozny, kořenová zeleniny, lusky, paprika a pohanka.
Vitamín C
Představuje 80% celé naší potřeby vitamínů. Skutečná potřeba vitamínu C je velmi individuální a závisí na mnoha okolnostech. Stoupá při nachlazení, v období chřipek, u kuřáků, při pravidelném požívání alkoholu, u cukrovkářů a u lidí, kteří požívají často maso. Dále při vleklých a chronických chorobách, při stresech a šocích. Pomáhá zvyšovat odolnost organismu proti veškerým chorobám, regeneruje nemocné tkáně, buňky a zvyšuje aktivitu leukocytů. Pomáhá také žlázám s vnitřní sekrecí při produkci hormonů. Skutečností je, že vitamín C může organismus chránit před rakovinou, ale nemůže ji léčit. Dále je nejlepším prostředkem proti nachlazení.
Nedostatek nedostatek způsobuje: rychlou únavu, deprese,nespavost a neklid.
Zdroje: Čerstvé i sušené šípky, černý rybíz, paprika, jahody, pomeranč,petržel, křen, řeřicha, kopřiva a další ovoce a zelenina.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Dee Dee An Dee Dee An | Web | 30. srpna 2009 v 22:18 | Reagovat

ahojkí zlatí já se pouštím od 1.9.2009 do rozlišovačky - sice nevím kolik vážíš ale nechceš semnou??? je to dobré! mě váha přes to hladovění ani neklesla a ani nestoupla takže se chci pustit do nečeho zaručenějšího (i když žracího)

:-)taky sem na tebe pyšná že se pořád držíš:-*
jsi úžasná

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama